Sinds Citroën met de eerste Picasso op de proppen kwam, nu toch alweer 15 jaar geleden, wist het merk er zo maar eventjes 3 miljoen stuks van aan de man te brengen. Toen nog in één smaak, vandaag in twee. Het gamma is inmiddels immers opgesplitst in een wat compactere vijfzitter, die tegelijk sportiever oogt, en een op interieurruimte gerichte zevenplaatser. Die laatste wordt vanaf 14 oktober in het Belgische dealernet geïntroduceerd en voeren we hier op voor een eerste gedetailleerde kennismaking.
Het gamma vat aan bij een 1.6 benzine met 120pk, die in de catalogus staat voor € 21.540. Een 1.6 turbo die 155pk opwekt is er vanaf € 25.900. Maar natuurlijk kiest het gros van de bestuurders in ons land, ook al is er een (erg lichte) kentering bezig, nog steeds voor een dieselcentrale. In die categorie bijt de 1.6 HDi met 90pk de spits af. Vanaf € 24.700. Wil je dat die centrale 115 paarden ophitst, dan kan dat gek genoeg al vanaf € 24.090 omdat Citroën die motor wel in de ‘Attraction'-basisversie aanbiedt, terwijl de 90pk op z'n minst als ‘Seduction' wordt gleverd. In de opsomming hebben alle varianten tot op heden recht op een handgeroerde zesbak, maar als je echt wil kan je de laatste diesel ook krijgen met een (erg archaïsche) gerobotiseerde zesbak die € 750 extra kost.
Pas dan komen we aan de variant die Citroën ons serveerde - de tweeliter e-HDi met 150pk die reeds voldoet aan de Euro6-norm (en dus Adblue gebruikt om de uitlaatgassen verder te zuiveren). 150pk sterk en te koop vanaf € 28.950. Door ons geproefd in zowel de manuele variant als de versie met automaat die op 7 oktober wordt gecommercialiseerd vanaf € 30.950.