Laat het ons maar meteen over de olifant op de bank hebben. Niet de fijne grille met geïntegreerd merklogo, ook niet de dubbele achterlichten of de wulps vormgegeven flanken. Nee, het zijn uiteraard de spleetogen die Citroën parkeert daar waar we normaal gezien de voorste lichtunits terugvinden. Die LED-strips staan in voor de dagrijlichten en de standlichten, maar zijn te smal om ook conventionele schijnwerpers te kunnen huisvesten. Dus die zitten wat lager. Geen drama allemaal, maar het is logisch dat de meningen erover uiteen lopen. Of u dat mooi of lelijk vindt mag u helemaal zelf uitmaken. Wij zeggen alleen dat Citroën het aan z'n geschiedenis toch verplicht is om op z'n minst een beetje apart uit de hoek te komen. Deden ze dat niet, dan zouden we teleurgesteld zijn.
Het silhouet van de Grand (want 20cm langer en met een extra zitrij) C4 Picasso oogt dan weer erg vertrouwd. Nochtans profiteert Citroën wel van de nieuwe bodemplaat (waarop ook al de Peugeot 308 staat en die in de toekomst dienst zal doen voor nagenoeg elk nieuw product van de groep in dit segment). Daardoor rust de Grand C4 Picasso nu op een wielbasis van zo maar eventjes 2,84 meter (5,5cm meer dan bij de ‘gewone' Picasso). Alleen al daardoor werd de vooroverhang zo'n 11,5cm korter. De daklijn ligt ook een tikkeltje lager, maar omdat ook de vloer van de cabine 2cm dichter bij het asfalt begint, zal je daar binnenin niets van merken.