De eerste Picasso was een erg betaalbare en prettig rijdende monovolume. Maar inmiddels zijn we drie miljoen stuks en twee generaties verder en bestaat het model in een versie met vijf plaatsen en deze langere editie die zeven personen of tot 1.843l bagage lust. Met de hier geteste 150pk en 370Nm sterke dieselmotor te koop vanaf € 28.950 (+ € 2.000 voor de zestrapsautomaat).
Ruimte en comfort zijn, niet verwonderlijk, z'n sterke punten. Met een bruikbare derde zitrij, individueel verstelbare en over 15cm verschuifbare plaatsen op de tweede zitrij en voorzetels die optioneel zelf te voorzien zijn van masagefunctie of een voetsteun voor de passagier. De minder goede punten ogen al te bekend. De materiaalkeuze en afwerking overtuigen niet.
Rijden doet de Grand C4 Picasso stukken beter dan voorheen, ook al maakt z'n dieetkeur van 100kg er nog steeds geen pluimgewicht van. De prestaties zijn daarom voor een topdiesel niet erg uitzonderlijk (de sprinttijd bedraagt 9,8 seconden voor de handgeschakelde variant). Wie niet zelf wil schakelen is wel stukken beter af met de conventionele automaat dan met de gerobotiseerde versnellingsbak die aan sommige andere motoren gekoppeld wordt. En de verbruikscijfers (resp. 4,2 en 4,5l/100km zijn erg redelijk). Bekijk de Grand C4 Picasso in de fotospecial.