Over de heilzame eigenschappen van een vermageringskuur hebben we het reeds meermaals gehad. En ook deze 3 wordt 70kg lichter - hoewel hij niet kleiner werd en de stijfheid er voelbaar op verbeterde. Dat betekent dat hij meteen een stuk snediger stuurt. Mazda opteerde ook voor een merkbaar meer neutrale afstelling dan we in het segment gewend zijn. Dat wil dan weer zeggen dat de 3 zich veel makkelijker laat paren aan een dynamische bestuurder. En z'n elektrische stuurbekrachtiging reageert eveneens erg lineair, wat een tweede opsteker is voor de stuurpret.
De ophanging is erg geavanceerd, met een multilinksysteem voor de achteras, verwant aan dat van de Mazda 6. De filtering van oneffenheden is dan ook efficiënt en het comfortpeil hoog. De 3 is door al het bovenstaande één van de dynamische topscorers in het segment, en dan hebben we het nog niet eens over de motor gehad.
Een 2,2l diesel hanteert dankzij een hoop intelligente kunstgrepen dezelfde (erg lage) compressie als Mazda's benzinemotor (die dan weer een erg hoge compressieratio heeft voor z'n brandstoftype). De centrale wekt 150pk en 380Nm op en wordt gepaard aan een nieuwe zesversnellingsbak die zich vooral door z'n precieze en soepele, mechanisch aanvoelende geleiding onderscheidt. De prestaties kunnen de bittere pil van de hoge vanafprijs enigszins verzachten. Een sprint naar 100km/u kan in 8,1 seconden en de 3 met dieselmotor stoomt door tot 210km/u. Maar een kleinere, meer bescheiden zelfontbrander zou ongetwijfeld een goede zet zijn. Het is dus des te meer eigenaardig dat de 115pk sterke 1.6l uit z'n voorganger niet meer in de tabellen terug te vinden is. Mazda hint wel naar de komst van een compleet nieuwe compacte diesel, maar wil er voor de rest nog niets over kwijt.
De Vlaming die zo'n auto als particulier aanschaft hoeft van de longinhoud van 2.192cc niet meteen wakker te liggen - hij wordt op verbruik en CO2-uitstoot belast. En die cijfers zijn erg goed - 4,1l/100km gemiddeld en niet meer dan 107gr/km. Ecoversies van recente concurrenten gaan lager, maar je moet ook de prestaties in het achterhoofd houden. Bovendien voldoet de centrale al aan de Euro VI-norm. Handig als je nog wat langer een omhooggevallen stad wil inrijden zonder pestbelasting te betalen bijvoorbeeld.