In een poging om, ondanks een uitbreiding van het aantal functies, de wildgroei van knoppen onder controle te houden, wordt een aanraakgevoelig scherm geïntroduceerd op versies die het dikst in de uitrusting zitten. De Japanners gaan er evenwel niet zo ver in als bij de nieuwe Peugeot 308. Je beschikt hier nog steeds over conventionele bedieningselementen voor de radio of de klimaatregeling. Ze zijn ingedeeld per thema en samen gegroepeerd. Tegelijk zit er op de middentunnel nog - in onze ogen volstrekt overbodige - draaiknop waarmee je ook het scherm kan bedienen. De touchscreen domineert overigens de boordplank en net als bij Audi, Mercedes en - in mindere mate - BMW ziet het eruit als een tablet, en net als bij alle voorgaande merken vinden we de inwerking niet geslaagd. Geef ons maar een netjes ingewerkt exemplaar onder een schaduwkap, dat eruit ziet alsof het altijd al in de auto hoorde te zitten.
En de kritiek is nog niet helemaal op. Zo vinden we het instrumentarium met z'n grote centrale snelheidsmeter wel sportief ogen, maar is de toerenteller links eigenlijk wat te klein.
Gelukkig heeft de 3 ook meer dan voldoende aan boord dat ons gunstig stemt. Mazda beweert dat z'n nieuwe middenklasser, waarvan het interieur 3cm breder is dan voorheen, ook meteen het meeste schouderruimte van het segment biedt. Het is in er in elk geval aangenaam toeven, terwijl de combinatie van zwarte stoffen, kunststoffen en sierlijsten weliswaar geen frivole indruk nalaten, maar op z'n minst erg stijlvol ogen. Bovendien zitten de zetels als gegoten en kan je zowel het zitmeubilair als het stuurwiel voldoende ruim over lengte en hoogte-as verstellen om een perfecte rijhouding te bekomen.
Verkassen we naar de achterbank, dan moeten we bemerken dat de 3 zich schikt naar het gemiddelde in het segment. Tenzij de passagiers vooraan op het gebruik van elke beschikbare centimeter staan, kan je er gerust twee volwassenen kwijt. Of drie kinderen.
Het koffervolume haalt geen recordwaarde. Gebruik je alle zitplaatsen dan past er 364l in. Wat de Mazda 3 toegeeft ten opzichte van de betere concurrenten, doet hij overigens vooral in hoogte. De koffer is wel erg breed en relatief diep. Wie boodschappen wil laden krijgt er dus net zoveel in want die stapel je meestal niet. Als het lang niet onaardige volume toch onvoldoende blijkt, kunnen de achterste zitplaatsen geofferd worden. Dan zwelt de laadcapaciteit tot 1.263l. De verkregen laadvloer is een stuk vlakker dan voorheen, maar ze is nét niet helemaal vlak.