Aan het begin van de zomer liet Mazda ons voor de eerste keer kennismaken met de nieuwe, inmiddels derde generatie van de 3. De salonpremière werd enkele weken geleden gevierd op de beurs in Frankfurt en nu is de tijd rijp voor een eerste kennismaking.
Traditioneel beginnen we de test met het gamma tegen het licht te houden. En daarin vinden we meteen een nieuwigheid. De 3 is de eerste telg van het merk die getrakteerd wordt op een volgens de Skyactiv-filosofie van het merk ontwikkelde viercilinder benzinemotor met 1,5l cilinderinhoud. Die is 100pk en 150Nm rijk en staat in de catalogus vanaf € 18.490. En laten we maar meteen de klepel in de klok hangen. De 3 is daarmee niet bepaald scherp geprijsd. Sterker nog, je krijgt de indruk dat de Japanners goed doorrekenen. Er is immers nog een tweeliter voor dezelfde brandstof die in twee versies bestaat. De eerste is 120pk sterk en kost reeds € 21.690, terwijl de tweede minimaal € 26.440 kost. Interessant detail: het enige verschil tussen beide versies is de sturing van de inlaatkleppen. Technisch zijn beide centrales identiek.
En dan is er nog een diesel. Lezers in Brussel en Wallonië of leasingrijders kunnen hun hoofd breken over het fiscaal onvriendelijke slagvolume. In Vlaanderen maakt de 2,2l slagvolume of de 150pk die erdoor wordt opgewekt, niet zo veel meer uit. Daarvoor telt vooral de CO2-uitstoot van 104gram die garandeert dat de 3 niet te veel de rekening van Vader Staat spekt. Minimale kostprijs: € 23.490, maar de testwagen in afwerkingsniveau Sport en voorzien van het veiligheidspakket dat we in de rubriek veiligheid toelichten, kost al meer dan € 30.000. Dat vinden we toch echt genoeg.