Nog voor we één meter met de nieuwe 3 gereden hebben, kunnen we al zeggen dat Mazda het zichzelf niet makkelijk maakt. De minst prijzige dieselvariant kost immers al € 23.490, terwijl de meeste concurrenten inspanningen verrichten om klanten al met een kleiner budget aan een zelfontbrander te helpen. Het is dan wel meteen een 2,2l met 150pk en 380Nm die erg vlot voor de dag komt (0-100km/u in 8,1s, top van 210km/u) en dankzij een geavanceerde geheel onafhankelijke ophanging en een gewichtsreductie van 70kg ten opzichte van z'n voorganger ook erg snedig stuurt en een hoog comfortniveau haalt.
In Vlaanderen hoeft (voor particulieren of bedrijven die hun voertuig aankopen en niet leasen) de grote longinhoud niet zo'n probleem te zijn. Vader Staat heeft z'n blik hier immers op het verbruiksgemiddelde van 4,1l/100km of de CO2-uitstoot van 107gr/km gericht.
Gehuld in een nieuwe, volgens de ‘Kodo'-filosofie van merk vormgegeven koets, levert de derde editie van Mazda's middenklasser vooral wat meer ruimte in de breedte. De achterbank en het koffervolume van 360l zijn gemiddeld. De afwerking en ergonomie zijn degelijk, maar de Japanners doen weinig inspanningen om je ook visueel wat te prikkelen. Dat vergeef je de 3 overigens wel zodra je er wat kilometers mee hebt gemaald. Voor meer beeld verwijzen we je graag naar de fotospecial.