De ingenieurs wijzigden de ophanging en de programmatie van de elektrische stuurinrichting. Bij de achteras werden liefst 60% van de onderdelen aangepast. Niet alleen voor de Country Tourer, maar voor alle Insignia. En dat is een goede zaak, want het stuur reageert merkbaar natuurlijker op input en zelfs met de 18-duimers van ons testexemplaar was duidelijk dat kleine oneffenheden met minder tegenzin geabsorbeerd worden dan voorheen.
De aandrijflijn omvat, om ons over het technische gedeelte te buigen, een tweeliter biturbomotor die 250pk en 400Nm opwekt, in combinatie met een correct schakelende zesbak en een elektronisch gestuurde haldex-koppeling. Die kan in theorie tussen nul en 100% van het vermogen naar de achterwielen leiden, maar zal in de praktijk nagenoeg altijd alles aan de voorwielen toestoppen om zo weinig mogelijk te verbruiken. Het vermogen dat de achtertrein in uitdagende bochten krijgt toebedeeld wordt nog eens intelligent gesplitst ten voordele van het buitenste wiel. Het giermoment helpt om de neus stevig tegen de binnenkant te houden. Doe het met voldoende finesse en de Insignia is een auto die op de limiet erg prettig rijdt en net voldoende levendig is om het interessant te houden. Knal je als een idioot de bocht om, dan is een flinke dosis onderstuur je deel.
Nu ophanging en stuurgedrag goedgekeurd zijn, moeten we het nog over de prestaties hebben. En dat is een wat moeilijker verhaal. De Insignia heeft immers een gewichtshandicap. De door ons geteste versie zet al meer dan 1,8 ton op de weegschaal. Het lijkt daarom wel eens alsof een deel van de paardenstal verloren is gelopen. Het sprintcijfer van 7,9 seconden is meer dan behoorlijk en dat geldt ook voor de top van 235km/u, en zelfs op tussensprintjes kan dankzij de tot 400Nm reikende koppelcurve nauwelijks wat aanmerken. Alles gaat evenwel gehuld in een milde logheid die alleen met een dieetkuur te verhelpen is.
Natuurlijk zal de benzine bij ons een marginaal bestaan leiden, maar we vermelden toch nog even de verbruiks- en CO2-cijfers. Die zijn volgens de constructeur 8,1l/100km en 189gr/km. Onze boordcomputer strandde op bijna het dubbele, al zat een stint op de Autobahn daar wel voor iets tussen.