Vijf kaarsjes kan de Opel Insignia uitblazen. Dat betekent dat de automobiele midlife lonkt voor de vaak geprezen Vectra-opvolger. Tijd dus voor nog een opfrisbeurt enerzijds, terwijl Opel er ook meteen van profiteert om wat in de markt van de opgehoogde breaks te gaan hengelen met de introductie van de Country Tourer. Een nichesegment, en al helemaal omdat Opel alleen de krachtigste motoren aanbiedt, maar alle beetjes helpen. En lees er ook maar in dat de Antara lang niet het succes is dat de Duitsers hadden gehoopt. Anders kwam dit alternatief binnen het eigen gamma er nooit.
De gamma-update brengt meteen twee nieuwe dieselmotoren naar de Insignia. Tweeliters met 120 of 140pk, maar een identieke CO2-afgifte van 99gr/km. En dan is er ook nog een kakelverse 1.6l benzine met turbo...
Wij pikken er echter de nieuwe telg uit. Die Country Tourer is er vanaf € 38.100 en wordt steeds met vierwielaandrijving en een zesversnellingsbak geleverd. Voor die prijs krijg je een diesel met 163pk, maar je kan ook voor een oliestoker met 195 paarden opteren als je budget dat toelaat. De eerste kennismaking geschiedde evenwel met 2.0 SIDI - een (door de ‘D') wat misleidende type-aanduiding voor de tweeliter biturbo benzinemotor die 250pk opwekt. Die kan je op je naam laten schrijven vanaf € 41.800.