Aan het uiterlijk zou je het niet zeggen, maar de facelift van de Insignia is best grondig. Andere lichten, bumpers en een grotere radiatorgrille zijn de visuele signalen van een productevolutie die nieuwe benzine- en dieselmotoren brengt, een gewijzigde ophanging aankondigt en aan de binnenzijde een nagenoeg compleet vernieuwde boordplank omvat. Die laatste verwijst de wildgroei aan knoppen en bedieningselementen naar het verleden. Ten dele, want erg eenvoudig en overzichtelijk is het nog steeds niet. Maar de digitale tellerplaat die nu voor je neus verschijnt, is wel handig en functioneel.
Helemaal nieuw is deze Country Tourer. Een avontuurlijk uitgedoste break (bij Opel Sports Tourer genaamd) die ook nog eens vierwielaandrijving en een wat grotere bodemvrijheid krijgt. Je moet er niet meteen een akker mee willen omploegen, maar bijvoorbeeld wintersporters kunnen toch weer met meer gemoedsrust naar hun bestemming.
De Country Tourer komt er alleen met topmotoren. Diesels van 163 of 195pk of de door ons geteste 2-liter biturbo benzinemotor met 250pk en 400Nm. Met z'n verbruiksgemiddelde van 7,8l en CO2-emissie van 178gr niet meteen de eerste keuze voor veel Belgen, maar het is wel een gewillige discrete krachtbron. De prestaties zijn ook erg te pruimen, met een sprinttijd van 7,9 tellen bijvoorbeeld. Met ruim 1,8 ton aan massa is het een heuse klus om deze nieuwe Insignia ook lichtvoetig te doen lijken. Dat laatste lukt dan ook niet helemaal. Bekijk de Opel Insignia Country Tourer in de fotospecial.