Suzuki heeft de nieuwe SX4 groter en comfortabeler gemaakt om hem met meer overtuiging in het C-segment te nestelen. Dat de Nissan Qashqai een grote inspiratiebron was, wil zelfs Suzuki niet ontkennen. Het is er immers duidelijk aan te zien, al blijven in deze nieuweling wat meer Aziatische trekken bovendrijven dan het geval is bij z'n concurrent.
Een echte prijsklopper is de SX4 ook al niet. Vooral niet met de 1.6l dieselcentrale die de Japanners moeten inkopen bij Fiat. € 21.799 kost de instapper al. De diesel heeft wel steeds recht op een airco, terwijl je die moet ontberen als je je een benzine van hetzelfde niveau aanschaft. De veiligheidsuitrusting is steeds uitgebreid. Met een grondige elektronische controle van het rijgedrag en liefst zeven airbags voor het geval het toch mis gaat.
De binnenzijde is correct, voldoende ruim en de afwerking en materialen zijn stukken degelijker dan voorheen. Het is tegelijk ook erg generisch. Het weggedrag zoekt ook steevast gemiddeldes op. Het is comfortabel en vrij van duidelijke gebreken doch de prestaties zijn matig (ze zijn geofferd ten voordele van een verbruik van 4,4l/100km en 115gr/km/CO2). Kortom, de SX4 S-Cross is duidelijk het resultaat van een erg doorgedreven benchmarking van de meest voor de hand liggende concurrenten. Hij stelt niet teleur. En daarmee is ook alles gezegd.
Meer beeld is er in de fotoreeks.