Om de prestaties te verbeteren heeft John Cooper Works de standaard Cooper S niet alleen een krachtkuur gegeven, maar hem ook op dieet gezet. Enkele componenten van de ophanging zijn uitgevoerd in aluminium, de geluidsisolatie werd achterwege gelaten en de achterbank is gesneuveld om de last te verlichten. Ook de ruitenwisser en luidsprekers achteraan belandden in de prullenmand. Het verschil met niet-GP-versie bedraagt 25kg en die weegt 1.185kg.
Achter de standaard aangevoerde Recaro-sportstoelen is een rode strutbar gemonteerd om de boel op te stijven. De GP II-kit bestaat verder uit een op punt gestelde aerodynamica (zijn luchtweerstandscoëfficiënt daalde met 6 procent), verduisterde koplampen, zonnewerend glas achteraan en xenonverlichting. We noteren ook verwarmde buitenspiegels (niet elektrisch inklapbaar), een alarmsysteem en exclusieve vierspaaksvelgen met Kumho Ecsta V700-sportrubber maatje 215/40 R17. Het camber ging bovendien in de min om de baanligging te verbeteren. De wielen in kwestie vind je ook terug op de Mini Challenge racebolides, maar op de openbare weg zijn ze specifiek voorbehouden aan de GP. Hij wordt ook steevast geleverd in Thunder Gray Metallic, met een zilverkkleurig dak en rode buitenspiegelbehuizing. De overlast aan zelfklevers nemen we erbij.
Verder onderscheidt onze testwagen zich door zijn stevige einddempers te midden van een grote diffuser, maar ook door een knoert van een spoiler achterop. Samen met de diffuser zorgt deze ervoor dat de aerodynamische lift op de achteras met 90% vermindert vanaf 100km/u. Ook werd de vloerplaat zo ontworpen om koeling en windgeleiding te optimaliseren. En de GP ligt ook lager dan de JCW. Vooraan twee en achteraan anderhalve centimer. Zijn wielophanging met schroefveren is aanpasbaar en het setje ligt in de koffer.