Veiligheid kan je grofweg indelen in twee categorieën. Enerzijds is er de passieve veiligheid die in niet onaanzienlijke mate wordt bepaald door de structuur van het voertuig en de impactdempende voorzieningen. En anderzijds is er actieve veiligheid die vooral elektronische hulpmiddelen die een ongeluk moeten helpen voorkomen tot z'n rangen rekent.
Een dieetkuur van ruim 100kg is goed nieuws voor de passieve veiligheid. De 308 sleurt niet alleen minder energie mee (die bij een botsing geabsorbeerd moet worden) maar is ook voor een groter percentage opgetrokken uit staal met een hoge treksterkte. Dat is goed nieuws wanneer je eens een ongeluk hebt dat niet identiek is aan één van de door de EuroNCAP opgelegde testcriteria. Die onafhankelijke instelling zal de 308 overigens met vijf sterren belonen, want Peugeot heeft alles waar de veiligheidsguru's tuk op zijn ingebouwd.
Natuurlijk zijn er driepuntsgordels op alle zitplaatsen, net als hoofdsteunen en verklikkersignalen als iemand zichzelf niet insnoert. De elektronica omvat ABS en tractiecontrole, stabiliteitscontrole die zich niet laat uitschakelen, noodremhulp en bandenspanningscontrole. Loopt het desondanks toch fout, dan werpen 6 airbags zich tussen de inzittenden en de vijandige buitenzijde van het voertuig.