Met een start/stop-systeem, actieve aerodynamica en een gewichtsbesparing van 140kg werpt de 308 zich in combinatie met de 115pk sterke 1.6l common-rail dieselmotor op als een zuinigheidswonder. En hij stelt daarin eigenlijk niet teleur. 3,7l volstaat op papier voor een gemengde cyclus, wat overeen komt met een CO2-uitstoot van amper 95gr/km. Erg goed, en al helemaal als je er rekening mee houdt dat de lente van 2014 nog eens Euro VI-diesels zal brengen die nog minder vocht uit de tank zullen slurpen. De CO2-uitstoot zal zakken tot 84gr/km. Dat je in de praktijk hoger uitkomt, hoeven we er niet bij te vertellen, maar recente modellen - en deze Peugeot is daarop geen uitzondering - laten zich almaar makkelijker zuinig rijden. Doe bij het normverbruik twee liter bij en je kan je een bij tijden pittige rijstijl aanmeten.
De krachtcentrale wekt overigens niet alleen 115pk maar ook 270Nm op bij 1.750t/min. Cijfers die gemiddeld zijn, maar die wel garant staan voor aardige prestaties. Vooral de sprinttijd, net ten Noorden van 10 seconden, is een opsteker. De handbediende zesbak heeft wel een erg lange eindoverbrenging om het toerental bij snelwegsnelheden beperkt te houden. En dat heeft z'n invloed op de topsnelheid. Die begraagt minimaal 188km/u, maar is afhankelijk van de gekozen banden. Met 17-duimers en 225/40-rubber haal je wat hierboven staat. Heb je jezelf niet laten gaan in de optielijst en rol je op de standaard 15-duims stalen velgen met 195/65-rubber dan kan je tot 196km/u halen. Zo zie je maar wat wrijving allemaal kan doen.
Op de nog steeds wat rubberachtig aanvoelende versnellingspook na kan je de 308 eigenlijk ook op vlak van rijgedrag niets aanwrijven. De Fransen hebben het afstellen van de ophanging - met vervormbare dwarstraverse achteraan en pseudo-McPherson vooraan - echt wel onder de knie. Hier werd overigens duidelijk geopteerd voor een veer/demper/stabilisatorstangcombinatie die wat minder scoort in het absorberen van kleine oneffenheden en die minder gretig veerweg aanspreekt dan voorheen. In ruil daarvoor krijg je een strakker bochtengedrag en een grotere efficiëntie. Peugeot is evenwel niet zo ver gegaan dat bestuurders van de actuele 308 zich ontheemd zullen voelen. Het compromis is duidelijk afgewogen.
Feedback geeft de elektrische stuurbekrachtiging nog steeds niet, maar dat kleine stuurtje komt er wel mee weg. En zo zijn er echt niet veel. Je kan de 308 als vanouds gemeen naar de apex van de bocht gooien zonder dat de achtertrein de neiging krijgt om een andere lijn te volgen. Wat minder frivool dan voorheen dus. Zelfs daarin is de 308 bij de tijd.
Tenslotte halen we ook nog eens de werkingsgeluiden aan. De stroomlijn, die we al aanhaalden in de rubriek exterieur, zorgt voor een gevoelige daling van wervelgeluiden en hoewel de 308 nu minder (zwaar) geluidsisolerend materiaal aan boord heeft dan voorheen, is de nieuwe structuur ontwikkeld om geluiden en trillingen uit het passagierscompartiment te houden. Het effect daarvan kan eigenlijk niet overschat worden. De 308 moet zowat de stilste zelfontbrander uit het segment zijn.