Aan de binnenzijde is de 308 een verademing. En wellicht ook een revelatie. De Fransen hebben nimmer meer kunnen doen dan wat manoeuvreren in het kielzog van kwaliteitsbeluste Duitsers, maar als Peugeot er hier niet in slaagt een kentering teweeg te brengen, dan moet het toch op z'n minst voor nervositeit zorgen langs de as Wolfsburg - Russelsheim. Als je het portier opent, wordt je verwelkomt door een erg degelijke boordplank die geheel is uitgevoerd in zacht aanvoelend materiaal. De sobere combinatie van zwarttinten en de subtiele zilverkleurige sierlijsten wekken zowaar een subtiele sfeer van ingetogen luxe op. Iets wat de Fransen nog nooit eerder voor elkaar kregen.
In een goed steunende bestuurderszetel leg je je handen op een piepklein stuurtje en kijk je op een hoog opgesteld instrumentarium met vier klokken om een groot LCD-scherm. De snelheidswijzer beweegt zich overigens in conventionele zin, terwijl de toerenteller in het kader van een maximale symmetrie tegengesteld reageert. In de 208 moet je soms nog uitkijken hoe je je zetel instelt, anders verhindert de stuurvelg het zicht op een deel van je instrumentarium, maar in de 308 - die door z'n grotere volume wat meer vrijheid gaf aan de interieurontwerpers - is dat probleem inmiddels van de baan.
Je merkt dat we de loftrompet blazen over de binnenzijde, maar dat betekent niet dat er nergens een valse noot klinkt. Zo is de achterbank in vergelijking met de meeste concurrenten aan de krappe kant. Dat heeft één en ander te maken met de afmetingen natuurlijk. Als volwassene moet je er evenwel rekening houden met beperkingen ter hoogte van de knieën en het hoofd. Peugeot gaf duidelijk prioriteit aan het koffervolume. Dat groeide tot 470l, met inbegrip van 35l onder de koffervloer. Toch zowat de beste waarde in z'n segment.
De ergonomie is door Peugeot helemaal opnieuw bekeken. Dat levert een stuur op met hooguit vier knoppen en een boordplank die - vanaf uitrustingsniveau Active - amper 5 toetsen omvat. Er zijn concurrenten die al meer frullen op hun stuur zetten. Een groot (bijna 10 inch) aanraakscherm vervangt alles. Dat had slecht kunnen aflopen, wanneer de menustructuur onoverzichtelijk was geweest bijvoorbeeld, maar dat doet het niet. Peugeot slaat de spijker loeihard op de kop.