Peugeot 308 1.6 HDi 115 Exterieur

Peugeot 308 1.6 HDi 115
Bekijk 15 foto's
Door: BV 21-09-2013

Peugeot onderdrukte de neiging om de 308 verder te laten groeien. Sterker nog, met een lengte van slechts 4,25 en een hoogte van 1,46m is de nieuwe generatie lager en korter dan z'n voorganger, en zowat de meest compacte auto uit het segment. En nochtans werd hij wel bovenop een onderstel getekend dat een grotere wielbasis en bredere sporen heeft. Daardoor vullen de wielen de wielkasten beter op, zijn de overhangen kleiner en is het binnenruim toch breder.

De Fransen keken met één oog naar de succesvolle Duitse middenklassers. Onder mer de robuust ogende C-stijl en de manier waarop wordt omgesprongen met koetswerknaden werd deskundig afgekeken. Maar toch oogt de 308 nog steeds voldoende authentiek. Hij heeft met onder meer de plooilijnen om de motorkap, de frivool vormgegeven achterlichten, de brede grille in de bumper... alle stijlelementen die bij de kleine 208 op lof konden rekenen.

Dat het profiel enigszins generiek is, daar kan je in deze tijden niet meer omheen. Dat wordt immers grotendeels door aerodynamica bepaald, gezien de zoektocht naar steeds meer CO2-besparing. De 308 scoort overigens botweg uitstekend met een onwaarschijnlijk lage Cx van 0,28. Die is in niet onaanzienlijke mate te danken aan de lamellen die de radiator afsluiten wanneer koeling niet nodig is en aan de grotendeels vlakke bodem van PSA's nieuwe LMP2-platform.

Peugeot ging eveneens op zoek naar een lager gewicht. In het totaal ging er zo maar eventjes 140kg de deur uit. Slechts 12kg daarvan hebben we te danken aan de compactere omvang. Het gros van de winst werd geboekt in onderstel en koetswerk. Dat laatste beschikt nu onder meer over een motorkap en voorvleugels in aluminium en en kofferklep in composietmateriaal. In deze rubriek merk je er niets van. Vooruitblikkend op het onderdeel ‘rijgedrag' kunnen we alvast stellen dat de effecten heilzaam zijn. Straks meer daarover...

Geef commentaar
comments by Disqus