Het elektrisch bedienbare glazen dak leverde gezien de aangename temperaturen een welkome verrassing op. Zelf zijn we immers niet de allergrootste voorstander van een (in deze auto anders wel prima functionerend) aircosysteem, en de extra lichtinval is sowieso mooi meegenomen. Van binnenuit afdekken is uiteraard mogelijk. Of we ook bereid zouden zijn er € 1.138 voor neer te tellen is een andere zaak.
Voor de zetelbekleding kan je kiezen voor stof, zoals hier het geval, of voor een combinatie leder-alcantara (€ 1.077) of milanoleder (€ 1.973 - drie kleuren). In de betalende gevallen zit je ook steevast in sportstoelen gegespt, waarvoor Audi je nog eens een bijkomstige € 285 ontfutselt. Het meubilair uit onze leenauto bevalt ons overigens prima. Maar die rechterknie zouden we in een volgende generatie meer ruimte gunnen. Bovendien laat je een sleutelhanger best achterwege, want door het te laag geplaatste slot komt de sleutel net niet in aanraking met het aangehaalde lichaamsdeel.
Het eerder minimalistisch vormgegeven interieur straalt klasse en verfijning uit. De afleesbaarheid is top en de verlichting aangenaam. Wat afwerking en materiaalkeuze betreft legt Audi de lat ook weer erg hoog in het segment. Moet wel gezegd dat de nieuwe VW Golf op dat gebied evengoed veel punten scoort en bovendien meer binnenruimte biedt. Wat het plaatsaanbod betreft blijft het dus zoeken naar een riante omgeving. De A3 is eerder knus. We noteren wel 1,6cm meer hoofdruimte dan in zijn voorganger.