De A3 bestaat tegenwoordig als drie-, vier- en vijfdeurs (de cabrio op basis van de vorige generatie tellen we niet mee) en als voor- of vierwielaandrijver, afhankelijk van de gekozen krachtbron. Je schaft hem aan in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventrapsautomaat. Kiezen kan je ook uit drie uitrustingsniveaus en aan de pomp wordt voorlopig enkel diesel of benzine getankt. Maar daar komt binnenkort wel verandering in. Zo heeft Audi met de A3 e-tron een plug-in hybride klaargestoomd die 204pk, 350Nm koppel en gemiddeld 35g/km CO2 uit de pijpen laat ontsnappen, en een g-tron op aardgas. Die laatste laat 110 paarden los en is volgens Audi volledig emissievrij. Maar dat is in de veronderstelling dat je synthetische brandstof in huis haalt dat door het bedrijf zelf is gefabriceerd in het Duitse Werlte. En natuurlijk kan je dat hier nergens kopen.
Het A3-instapmodel, een geblazen 1.2 met een manuele schakeldoos, kost € 21.100. Een automaat vergt € 2.100 meer en dat verschil blijft behouden indien je voor een andere krachtbron opteert. Zoals voor de 1.4 TFSI met 122 (€ 23.100) of 140pk (€ 24.000 - met cilinderuitschakeling) of voor de 1.8l met 180pk (€ 25.850). De 300pk sterke S3 rekenen we buiten categorie. Die kost minstens € 39.500.
Quattro-vierwielaandrijving wordt enkel op de 1.8 benzine en op de 150pk opwekkende 2.0 turbodiesel geleverd. De zelfontbranders starten natuurlijk ook iets hoger op de prijslijst. We tellen € 23.050 voor de 1.6 TDI met 105pk, € 25.100 voor de 2.0 TDI met 136 of 150 paarden, en € 26.950 voor de versie met 184pk. Dat is dezelfde motor die de huidige VW Golf GTD op zijn bestemming brengt. Voor wat het waard is: de allerduurste A3 in de lijst is vierwielaangedreven, van het Ambiente-uitrustingsniveau en draagt de laatst aangehaalde motorvariant en de automaat met dubbele koppeling in zich. Hij maakt je met nog een hele hoop optiemogelijkheden voor de boeg € 32.850 minder vermogend.