We nemen deze keer een Audi A3 met instapmotor onder de loep. Een exemplaar met drie deuren die zijn krachten via een zeventrapsautomaat aan de voorwielen doorgeeft en in die configuratie minstens € 23.200 kost. De versie met manuele zesbak tikt € 2.100 lager af, maar kent wel een hogere theoretische CO2-uitstoot (114 tegenover 112g per km).
De kleine motor houdt in dat de A3 achteraan een vervormbare dwarstraverse in plaats van een superieure multilink achterophanging kreeg ingeplant. Onder meer op een gehavend wegdek en met passagiers op de achterbank moet onze lener daarmee het onderspit delven ten opzichte van de krachtiger en dus duurdere versies. Onze onderstuurde A3 vergt echter geen geoefende hand om de baan te houden. Daarvoor zorgen talloze actieve maatregelen die in de veiligheidsuitrusting werden opgenomen. En uiteraard kan die nog verder worden uitgebreid.
Voor de gemiddelde pendelaar volstaat de kleine krachtbron om zich door de dagdagelijke verkeersjungle te murwen. Hou er wel rekening mee dat er bij inhaalmanoeuvres toeren moeten worden gemaakt met een negatieve invloed op het verbruik. Audi claimt een gemiddelde van 4,9l/100km, een cijfer dat eveneens op de handgeschakelde variant van toepassing is.
Op drie basiskleuren na dien je voor elke andere koetswerkkleur bij te betalen. Ook behoren lichtmetalen velgen niet tot het basispakket. Zowel de binnen- als de buitenkant kunnen zorgvuldig worden opgewaardeerd in ruil voor zuurverdiende euro's, dus staar je vooral niet blind op het initiële prijskaartje. Gelukkig is de A3 zelfs in basistrim een toonbeeld van afwerking en houdt het merk goedkope plastics op de achtergrond.
Meer beeld van de A3 1.2 TFSI S-Tronic is er in de fotospecial.