De Rodius is eerder berucht dan beroemd. Omwille van z'n uiterlijk. Het model het lelijke eendje van de auto-industrie noemen is een behoorlijk understatement. Voor heel wat mensen was die hindernis onoverkomelijk. Als deze SsangYong al kwaliteiten had, dan bleven ze onbekend. Een tweede poging is misschien nog steeds geen schoonheid, maar mensen met enig gevoel voor esthetiek stuiven voortaan toch al niet meer uit elkaar als je ergens aankomt. En dat is goed nieuws want het biedt de mogelijkheid om het model te ontdekken.
Het eindoordeel is genuanceerd. Er kan bijvoorbeeld best een betere bestuurderszetel in, de boordplank is slecht afleesbaar en de materiaalkeuze is niet op Europees niveau. En met meer dan 2 ton op de weegschaal is ook het verbruiksgemiddelde (7,6l/100km) niet het laagste.
Er is echter ook een hoop goed nieuws. Zo is de 155pk en 360Nm sterke diesel (in combinatie met de handbediende zesbak) erg gewillig. Is het onderstel comfortabel, het veergedrag beheerst en het stuur ouderwets communicatief. En wie op zoek is naar ruimte is in elk geval aan het juiste adres. Wat denk je van 7 inzittenden plus 875 liter? Of 2 inzittenden en 3.146 liter? Je kan het model zelfs krijgen met vijf ruimte zitplaatsen en 2.271l bagage in een fiscaal interessante ‘lichte vracht' uitvoering. Met een prijskaartje van amper € 21.990, voor een monovolume van 5,13m lang, pakt deze Koreaan in elk geval uit met een prijs-ruimte-verhouding die onklopbaar is.