Rijden, dat belooft een goed-nieuws-show te worden. Tenminste, zodra we de gehate elektrische stuurbekrachtiging achter de kiezen hebben. Al dient gezegd dat dat gevoelloze product van de hedendaagse auto-industrie in de nieuwe Range Rover Sport ‘behoorlijk' scoort. Het is overigens lang niet het enige modernistische snufje dat de nieuwe telg aan boord krijgt. Zo is er een permanent gestuurde luchtophanging met actieve stabilisatorstangen die de koets in de bochten zo vlak houdt als een biljarttafel. Dat is een grotere opsteker voor het comfort dan voor de sensaties. En eigenlijk gaat het weggedrag er (in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen) ook een tikkeltje op achteruit. Land Rover compenseert dat echter door z'n toevlucht te nemen tot Torque Vectoring. Dat houdt in dat bij het sturen de aandrijf- en remkracht per wiel wordt bepaald om exact te gaan waar het stuur aanwijst. Dat levert erg vaak een hoog playstationgehalte op, maar de Sport komt ermee weg.
De vooruitgang in vergelijking met z'n voorganger is op elk domein indrukwekkend, en het is eigenlijk allemaal aan de gewichtsbesparing te danken. Daardoor stopt, draait en accelereert het model beter dan voorheen. En het kost dan ook nog eens minder brandstof. De SDV6 diesel die we uitkozen voor deze eerste test neemt genoegen met 7,5l/100km in de gemengde cyclus. Dat is 199gr/km aan CO2-uitstoot. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard, maar de versnellingsbak met extra terreinverhouding is dat niet langer. Zonde, want met meer dan 50cm (!!) veerweg en een boordcomputer die nu zelf weet over welk terrein je rijdt, kan de nieuwe Range Rover Sport véél meer aan dan het hoopje losse bladeren dat de offroadervaring van de typische gebruiker inhoudt.
Met 292pk en zo maar eventjes 600Nm trekkracht is de aan een foutloos schakelende achttrapsautomaat gepaarde zescilinder dieselmotor al tot erg fijne prestaties in staat. Het gevaarte stoomt door tot 218km/u en wie zich vanuit stilstand als een dief uit de voeten wil maken doet dat na 7,2 seconden al aan 100km/u. Wie sneller wil kan natuurlijk altijd nog voor de gigantische 5-liter V8 (510pk) met compressor bestellen. Die doet dezelfde oefening in 5,3 seconden. Een heus sportwagencijfer, maar ook die is uiteraard niet echt sportief. Maar dynamischer dan hun voorganger? Dat zijn ze allemaal met een erg ruime marge.