De Range Rover Sport meet voortaan 4,85m in de lengte, is 2,07m breed en 1,78m hoog. Daarmee ontsnapt het model niet aan een groeischeut, al heeft die pas echt gevolgen wanneer we het interieur onder de loep nemen. En omdat zelfs een kind ziet dat de designers bij Land Rover zichzelf tot taak hadden gesteld om de Sport logischerwijze in het midden tussen de Range Rover en de Evoque te parkeren, hoeven we ook over de stijl niet te veel uit te wijden. We willen er alleen even over kwijt, dat foto's het model niet in het beste daglicht plaatsen. ‘In het vlees' lijken de proporties een stuk natuurlijker. Nogal wat nieuwe wagens hebben daar door hun erg driedimensionaal design last van.
Het materiaal waaruit de koets is opgetrokken is een stuk interessanter dan de vorm die het kreeg. In navolging van z'n grote broer is ook deze generatie voortaan geheel uit aluminium opgetrokken. Dat geldt voor zowel het plaatwerk als het geïntegreerde onderstel en het gros van de ophangingscomponenten. Een Range Rover Sport die bij de vorige generatie nog 2535kg weegt, tikt daarom nu af op 2.115kg. Het verschil is zo veel als vijf inzittenden en hun bagage in beslag. Lichter is natuurlijk alleen beter als de stijfheid er niet onder te lijden heeft, maar ook daar scoort de Sport. De torsieresistentie nam met een kwart toe.