Van EuroNCAP-crashtests zijn nog geen resultaten binnengesijpeld. De gewone 3-reeks heeft zich vorig jaar wel aan de jury voorgesteld en mocht 5 sterren in ontvangst nemen. We tellen in de 3 GT op frontale- en zijdelingse plofkussens en hoofdairbags voor- en achteraan, maar ook op driepuntsgordels met bijhorende spanners, actieve hoofdsteunen, crash sensoren en een verklikker die verraadt wanneer een van de banden het begeeft.
Stevig meerfasestaal biedt maximale stevigheid voor de veiligheidspassagierskooi. De botsingsenergie wordt van de passagierskooi naar andere koetswerkdelen afgeleid, zoals de bodemplaat, de zijframes, het schutbord en het dak, en wordt door de kreukelzones vooraan en achteraan geabsorbeerd. Bij een zijdelingse botsing zorgen versterkte structuren in de B-stijlen en zijdrempels, alsook verstevigingsbalken in de deuren en stabiele dwarsbalken in de zetels voor bescherming.
Aan actieve rijhulpsystemen uiteraard geen gebrek in deze BMW. Standaard beschik je over onder meer over DSC met ABS and DTC (Dynamic Traction Control), CBC (Cornering Brake Control), DBC (Dynamic Brake Control), Dry Braking function en Fading Compensation. De remmen voeren hun werk naar behoren uit, maar je merkt wel dat je met een meer dan 1,6t wegende koets onderweg bent. Een uitbreiding van de veiligheidsvoorzieningen wordt uiteraard door BMW aangemoedigd.