BMW 328i GT Automaat Inleiding

BMW 328i GT Automaat
Bekijk 43 foto's
Door: AUTO55 21-08-2013

De 5-reeks GT kennen we als dé BMW-misser van de laatste jaren. Het moet van de onder Chris Bangle bewind uitgebrachte Zeven geleden zijn dat het merk nog eens een vierwieler produceerde die tijdens het voorbijrijden zoveel gefronste blikken losweekt. Dus zijn we eerder opgetogen wanneer we de 3 met Gran Turismo label in het echt aanschouwen. Hetzelfde kunstje, maar beter aangepakt.

Het motorenpalet omvat (voorlopig) drie benzine- en twee dieselcentrales. Zij die eerstgenoemde brandstof verkiezen, vinden hun gading bij de 320i (184pk), de 328i (245pk) of de 335i (306pk). Wie liever dieselt kan bij de 318d (143pk) en de 320d (184pk) terecht. Prijzen schommelen tussen € 32.750 en € 36.500 voor de zelfontbranders, terwijl BMW je voor een benzinedrinker tussen € 34.400 en € 46.850 afhandig maakt. Alle motoren lieten zich door het Efficient Dynamics-principe inspireren, wat betekent dat er werd gedacht aan zaken zoals remenergierecuperatie, elektromechanische stuurbekrachtiging, start/stop en banden met een lage rolweerstand.

Alle versies zijn standaard gekoppeld aan een manuele zesbak. Een sportautomatische versnellingsbak kan je apart aankruisen en kost € 2.390. Een kleine greep uit een ellenlang aanbod. Zo kan je een hele reeks voor de hand en soms minder voor de hand liggende toebehoren aanschaffen, zoals verschillende hout- en leersoorten, een M-sportpakket en -sportophanging, maar ook het Connected-systeem met internetverbinding en de integratie van Google Maps. Een head-up display, zoals we in de 640d en de 535d zijn tegengekomen en je dezer dagen ook apart kan verkrijgen, behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Onze lener heeft zich van dat laatste snufje onthouden, maar klagen doen we niet. Bovenop de € 39.700 dat het merk voor een 328i GT verlangt, tellen we hier voor ruim € 20.000 aan extra's. De prijs van een nieuwe (kleine) wagen zeg maar.

Geef commentaar
comments by Disqus