De 3 GT is merkbaar groter dan eender welke andere 3-reeks. Hij is breder, maar ook 8cm hoger dan het conventionele model en zelfs 20cm langer dan de Touring, die sowieso een voorsprong heeft opgebouwd ten opzichte van de vierdeurs. Hij straalt ook meer klasse uit, en oogt kloeker door z'n grotere koplampen, uitgedeinde niertjes en een stevige welving op de motorkap. De GT is ook steevast voorzien van kleine luchtuitlaten achter de voorwielen - volgens BMW met aerodynamische functie - wat hem nog verder van de berline en de break distantieert.
Zijn onderstel, waarvan een aantal nieuwsgierigen zich afvroegen welke genen eraan verbonden zijn, leende hij van de 'Chinese' 3-reeks met lange wielbasis. We tellen 11cm bij de doordeweekse Drie.
De 3 GT is net als de met minder binnenruimte bedeelde A5 en A7 Sportback van Audi uitgerust met groot uitgevallen en elektrisch bedienbare kofferklep. Deze kan je in geval van het door ons gekozen exemplaar laten opveren door een kleine trapbeweging onder de achterbumper te presteren. Een sensor registreert, en stuurt vervolgens de juiste signalen rond om de klep te openen. Goed mikken is daarbij wel een must.
Van de koffer bedraagt het volume 520 liter (25 meer dan de break) of maar liefst 1.600l met de tweedelige leuning in horizontale positie. De laadvloer is ook voldoende lang; er zijn handige rails, netten en haken voorzien en onderin treffen we enkele 'geheime' compartimenten. Het tussenstuk licht je met de vinger en bijft in het luchtruim dankzij een pompsysteem. Een primeur voor BMW is de actieve spoiler die op de snelweg nut bewijst.