Met de nieuwbakken 3-reeks GT slaagt BMW erin de 5 Gran Turismo naar de achtergrond te drukken. Laatstgenoemde is nog steeds beschikbaar, maar heeft moeite om kopers te verleiden. Wat gezien zijn twijfelachtige uiterlijk - lees: een (te) nadrukkelijk gelijnd achterwerk - niet erg verwonderlijk is.
Gestoeld op het onderstel van de Drie met een 11cm langere wielbasis, die enkel in China wordt geleverd, is de GT groter dan eender welke andere 3. Hij is breder, langer, hoger én ruimer dan al de rest, met inbegrip van de breakversie. In de koffer past tussen 520 en 1.600 liter, waarmee hij beduidend beter doet dan de zogezegde Audi-concurrent die naar de naam A5 Sportback luistert. Zelfs de A7 moet (met de zetels neer) het onderspit delven. Achterin heb je evenveel beenruimte als in de 5-reeks en de kofferklep is elektronisch bedienbaar. In ons geval ook door de achterbumper een schijntrap te verkopen.
De 3 GT is ook duurder dan de overige gezinsleden en kost minstens € 32.750 (de prijs die je voor een 318d GT betaalt). Onze testauto, gezegend met een geblazen tweeliter viercilinder benzinemotor, gaat in basistrim vanaf € 39.700 de deur uit. Dan beschik je over 245pk en 350Nm koppel, wat volstaat om de ruim 1,6t wegende koets in 6,1 tellen naar 100km/u te loodsen. Het extra gewicht, de langere wielbasis en het hoger zwaartepunt hebben wel een negatieve invloed op het rijgedrag.
Zoals steeds is de topsnelheid elektronisch ingesnoerd op 250km/u. BMW claimt een normverbruik van 6,7l/100km en een gemiddelde CO2-uitstoot die 156g/km bedraagt. Onze versie met (optionele) achttrapsautomaat scoort overigens op beide vlakken beter (6,4l en 149g) dan het standaardmodel die een handgeschakelde zesversnellingsbak herbergt.
Meer binnen- en buitenbeelden van de 328i GT vind je in de uitgebreide fotoreeks terug.