Naast keuze uit drie benzines - een 1.2, 1.4 en 2.0 TSI - is dieselen natuurlijk ook mogelijk mits je opteert voor een 1.6 TDI met 105pk of een 2.0 TDI met 140pk. Alle krachtbronnen vallen uit te rusten met de uitstekende DSG-automaat met dubbele koppeling. Wij reden voor de gelegenheid de diesel in zijn meest bescheiden voorkomen, dus als 1.6 met manuele vijfbak en zonder start/stop. De 1,4 ton zware Beetle accelereert in die configuratie in 12,1s naar de honderd, maar als je de rechtervoet onder controle houdt zou een dorst van 4,7l/100km moeten volstaan.
Volgens dezelfde papieren blaast de Beetle met deze aandrijving 124g CO2/km in de atmosfeer, een waarde waar evenmin nog iemand van opkijkt. De 1.6 TDI is verkrijgbaar met BlueMotion technologie, waardoor verbruik (-0,2l) en CO2 uitstoot (-6g) afnemen. De meerprijs is met zo'n € 1.400 best fors, maar je klimt dan wel verplicht een uitrustingsniveau. Voor de particulier zal het niet veel uitmaken en we betwijfelen of de kit toelaat het praktijkverbruik nog veel naar beneden te halen. Want een reëel gemiddelde van 5,4l/100km is al heel behoorlijk.
De besturing is zoals tegenwoordig gebruikelijk is, in handen van een elektrisch bekrachtigde tandheugel. Gevoelloos, maar in dit geval wel voldoende natuurlijk bekrachtigd om die beperking zo goed als mogelijk weg te vagen. VW's voorliefde voor onderstuur domineert ook hier de afstelling, al manifesteert zich dat eigenlijk zelden of nooit omdat de elektronica er op ingrijpt. In lijn met de sportieve klederdracht werd ook de afstelling van het onderstel een standje harder en dus minder vergevingsgezind aangedraaid, een beslissing die we niet helemaal honoreren. Toch niet op de mindere vermogensversies, waar de achtertrein sowieso niet is uitgedost om al te stevig aan het raggen te gaan.