VW rekte de vorige Beetle met zo'n 15cm uit in de lengte, 8cm in de breedte en legde het dak 12mm lager tegen het wegdek. Hét recept voor een sportiever voorkomen, dat nog wat verder wordt geholpen door een dik 5cm toegenomen spoorbreedte en een met 22mm gegroeide wielbasis. Maar het blijft natuurlijk niet bij deze obligate rekoefeningen. De typische keverattributen zoals de imposante wielbogen, de ronde kijkers, de kenmerkende daklijn en de grote, snavelvormige motorkap bleven behouden en werden aangevuld met moderne stijlinputs zoals grote wielkasten (voor forse bandenmaten), led-dagrijverlichting (optioneel), dikke C-stijlen en dito bumpers. Het resultaat houdt het midden tussen de guitigheid van de oorspronkelijke Kever en de dynamiek van een Porsche 911.
Wolfsburg voorziet drie uitrustingsniveaus (Beetle, Design en Sport) en evenveel (erg leuke) versies in de geest van de jaren 50, 60 of 70. Verder maakt Volkswagen er een punt van om meer dan voorheen in te spelen op de personaliseringsdrang van de koper. Zo kan je de achterklep laten versieren met het metaalopschrift Maggiolino, Kever, Käfer, Coccinelle of Escarabajo. Of simpelweg Beetle of Volkswagen, dat kan ook. De Cabriolet laat zich in één van elf koetswerkkleuren spuiten en voor z'n hoofddeksel kan je kiezen tussen zwart en beige.
Met de vinger aan de knop krijgt de zon na 9,5 seconden vrij spel, zelfs al rijdend tot 50km/u. Een hoogwaardige maar tevens onhandig te monteren afdekhoes is bijgeleverd en deze kan je uiteraard in de koffer kwijt. De opbergbare dakconstructie beperkt het koffervolume enigzins, want terwijl de gesloten Beetle 310 liter ter beschikking stelt laat de Cabrio slechts 225 eenheden toe. Ook is de toegang er een pak onhandiger op geworden, vanwege de kleinere klep. Wie mooi wil zijn, moet lijden nietwaar.