De nieuwe Kever gaat formeel als Beetle door het leven en om te tonen dat het Wolfsburg menens is, wordt het adjectief New tegenwoordig achterwege gelaten. Want de Beetle is volwassen geworden. En ook de Cabriolet is weer van de partij, met een softtop die hoegenaamd geen afbreuk doet aan het ontwerp. De kap verdwijnt niet in de koffer maar laat zich nostalgisch over de klep draperen, en van lelijke rolbeugels is al helemaal geen sprake. 10 tellen duurt het, al rijdend tot 50km/u zelfs, en je haren krijgen alle speelruimte die ze willen.
Ondanks zijn dynamischer voorkomen houdt onze testwagen het liever rustig, en dat valt deels toe te schrijven aan het erg neutrale onderstel. Maar evengoed is de weinig enthousiasmerende 1.6 TDI die onder de kap ligt hiervoor verantwoordelijk. Met een in de praktijk gemeten normverbruik van 5,4l/100km is niets mis, en ook de acceleratiedrang (0-100km/u: 12,1s) is nog aanvaardbaar als je weet dat het vermogen met 105pk geen grote verwachtingen voedt. Je kan natuurlijk opteren voor krachtigere exemplaren uit het diesel- of benzinerek, maar zoals eerdere tests al uitwezen wordt de Beetle ook met extra viervoeters ervoor gespand nooit echt een pretmachine pur sang.
Zaken als een windscherm en een tijdelijk reservewiel stip je aan op de optielijst, net zoals een heleboel interieursnufjes of één van de verschillende uitrustingsniveaus. VW scoort zoals vanouds op gebied van bouwkwaliteit en ergonomie. Niettegenstaande de ontwerpers wat fantasie roerden door het bestaande interieursconcept van de vloot, herken je tal van knopjes en wieltjes uit andere modellen in het gamma. Wat ook betekent dat de verouderde navigatie de overstap maakte.
Zoals steeds bij cabriolets valt de koffer kleiner uit dan bij het saaiere broertje met stalen dak. Tot 225 liter kan je er via een erg nauw klepje proberen in te duwen, op voorwaarde dat je er niet eerst het onhandige en stugge bijgeleverde afdekzeil in hebt gepropt. Degelijk is dat ding weliswaar wel, en natuurlijk is het eerder bedoeld om het tijdens langere zonnige periodes gemonteerd te laten opdat stof en andere smurrie niet in de kap en haar mechanisme ophopen. We kunnen er wel een beetje over zeuren, de eindconclusie blijft overeind. Als je een hipsterwagen zoals de Beetle koopt, ga dan gelijk voor de knapste: de Cabriolet.