De Fransen hebben niet alleen een nieuwe huisstijl uitgedokterd voor het exterieur, ook binnenin vond men de tijd rijp voor een complete metamorfose. Helaas kunnen we niet evenveel bloemen gooien naar de interieurafdeling, want er loopt op de redactie eigenlijk niemand rond die het interieur van de nieuwe Clio/Captur echt kan smaken.
Helaas zeggen we, want er zijn weldegelijk een hoop goede elementen aanwezig. We noteren een setje aangename zetels, een standaard hoogte- en diepteverstelling van het stuurwiel en en een cabine die meer ruimte voor zowel de voorste- als de achterste inzittenden reserveert dan z'n toch al niet onaardig gedimensioneerde voorganger. Ook de vlakke laadvloer verdient een eervolle vermelding: de achterbank kan helemaal vlak en zelfs de passagiersstoel kan volledig neer, wat een totale laadlengte van 2,48m mogelijk maakt. In de koffer kan je 443l kwijt, wat er liefst 143 meer zijn dan de berline. Maximaal past er 1.380l in.
En de minpunten dan? Die situeren zich in twee domeinen. Ten eerste is er de aankleding. De pianozwart gelakte en met een chroomlijst omgeven middenconsole voelt goedkoop aan en ziet er erg plastiekerig uit. Boordplank en deurpanelen zijn wel verkrijgbaar in verschillende leuke kleurtjes, maar aan zachte kunststoffen heeft niemand gedacht en tot overmaat van ramp werd het stuur van zo'n grote sierlijst voorzien dat ze ook de handpositie op kwart voor drie omvat. Zelfs als je een lederen stuur krijgt, leg je dus je handen altijd op erg onaangenaam aanvoelend plastic.
Fronsen doen we ook bij het R-Link systeem. Op zich werkt deze interface tussen auto en internet prima en werd het netjes geïntegreerd in de boordcomputer, bijvoorbeeld bij de Coyote app, maar we vrezen toch dat Renault de drempel voor de klant nogal hoog legt als het eenvoudige diensten als het weer, e-mail en dergelijke na een testperiode betalend maakt. De 560 € die het merk voor het systeem vraagt (inclusief TomTom navigatie) moet worden aangevuld met een (data)abonnement dat tussen 69 en 144 € kost op jaarbasis. Zowel de aanschaf als het abonnement kosten flink meer dan een beetje smartphone met 3G toegang, en dan spreken we nog niet eens over het véél grotere aanbod aan apps of de frequentie waarmee deze worden opgefrist en verbeterd.