Bij de vorige Clio nam de break 15 tot 20% van de koetswerkvariantenmix voor zijn rekening, en het stond dan ook in de sterren geschreven dat er bij de volgende generatie weer van meet af aan een variant met grote koffer zou ontwikkeld worden. Al is dat niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, want gedoodverfde concurrenten Citroën en Peugeot nemen nog altijd niet de moeite om in datzelfde B-segment met een break op de proppen te komen. Alleen de Skoda Fabia Combi en Seat Ibiza ST bezetten hetzelfde territorium. Wat meteen inhoudt dat de wulps getekende Clio Grandtour, want zo noemt Renault haar breaks, bij voorbaat een mooi leven beschoren is.
Het gamma volgt netjes de krijtlijnen uitgezet door de minder volumineuze Clio. Dat betekent dat je eerst je keuze moet maken uit vier motoren in de uitrustingsversies Authentique, Expression of Dynamique, al kan je natuurlijk niet alle combinaties zonder beperkingen kiezen. De meest voor de hand liggende zelfontbrander bespraken we al eerder, deze keer gaan we op pad met de driecilinder TCe turbobenzine met 90pk.