Ford België deelt de Ranger in bij de de bedrijfsvoertuigen en in dat segment primeert functie natuurlijk altijd over vorm. Met andere woorden: het koetswerk moet zo optimaal mogelijk tegemoet komen aan de laadbehoeften van de klant, en als de wagen dan ook nog eens een leuk snoetje meekrijgt, is dat niet meer dan een leuke bijkomstigheid. Ook in het wereldje van de pick-ups gaat die ballon grotendeels op, al rechtvaardigt de grote populariteit van het concept bij particulieren wel wat meer frivoliteiten. En kijk, de Ranger is één van de meest recente (her)verschijningen in het segment en is wat ons betreft ook één van de leukst aangeklede. Eén van de grootste ook, al laat Ford wel mensen in de kou die maximale laadprestaties voor ogen hadden door de enkele cabine niet in te voeren.
De Super Cab, zo heet ironisch genoeg de kleinste cabinevariant op onze markt, heeft vier deuren waarvan de achterste portieren tegen de rijrichting opendraaien. Achteraan heb je dan twee noodzitjes, een groot contrast dus met de royale zitbank van onze dubbele cabine die met conventionele deuren door het leven gaat. Beide versies hebben een identieke laadbreedte van 1,56m en wielbasis van 3,22m. De laadbak is uiteraard wel wat minder lang in het geval van laatstgenoemde: 1,56m ten opzichte van 1,84cm. Je kan die bak gewoon zo laten, maar Ford biedt natuurlijk ook een heel scala aan afdekmogelijkheden aan. Er is keuze uit hardtops, bakkuipen , harde of zachte laadbakafdekkingen en zelfs een aluminium rolluik. Dit laatste stond op onze testwagen gemonteerd.
Onze Wildtrak is de topversie in het gamma en is dan ook getooid met heel wat optische aardigheidjes. Meest in het oog springend zijn de rvs sidebars en wat lijkt op een rollbar in composietmateriaal. Ook de achtienduimers met specifieke tekening zijn voorbehouden voor deze versie. Welke extraatjes de Wildtrak voor je over heeft in het interieur, doen we op de volgende pagina uit de doeken.