Ford Ranger 3.2 Conclusie

Ford Ranger 3.2
Bekijk 20 foto's
Door: BV 16-08-2013

Pick-ups zoals deze Ford Ranger ontsnappen nog steeds aan de fiscale afstraffingsdrang van 's lands regering. Het is dan ook weinig verrassend dat dergelijke bonkige terreinvreters - zowat de laatste betaalbare capabele offroaders op de markt - nog altijd vlotte cijfers in de verkoopstabellen laten optekenen. En het is dan ook meer dan logisch dat ook deze jongen uitpakt met troeven die vooral particulieren over de streep zullen trekken: een leuk gelijnd koetswerk, comfortabele cabine, overcomplete basisuitrusting en een mooi aanbod aan interessante opties.

Zeker deze Wildtrak is erg royaal uitgedost met z'n specifieke aankleding van het interieur en enkele nuttige toevoegingen aan de buitenkant. In zijn allerduurste trim kost de Wildtrak 3.2 automaat met dubbele cabine € 32.885, zowat de helft meer als de meest goedkope uitvoering. En toch vinden we dat prijskaartje acceptabel, want de concurrentie rekent steviger door en als je de basisversie naast deze topvariant legt, zijn de verschillen in specificaties behoorlijk groot. Want als instapper heeft Ford een cabine met enkel twee noodzitjes achteraan voor je veil, net als de (nog steeds erg behoorlijk presterende) kleinere 2.2 TDCi viercilinder en stukken minder luxe. Bovendien is de Ranger de grootste pick-up op de markt, een niet onbelangrijke troef in dit segment.

Waar Ford wel nooit op bespaart is het veiligheidspakket. Zeven airbags zijn standaard, net als de stabilteitscontrole voorzien van alle toeters en bellen zoals aanhangerstabilisatie en rolbeveiliging. Ook 4x4 wordt op alle versies gemonteerd, en alle varianten mogen tot 3,5 ton (geremd) achter zich slepen. Als dubbele cabine vervoer je vier passagiers en hou je toch een 1 ton aankunnende laadbak van 1,56 bij 1,56m over, even breed maar 28cm korter dan die van de de Super Cab. Een enkele cabine wordt trouwens niet bij ons gecommercialiseerd.

De cabine is ruim en stil, de zetels zitten prima en het overzicht over de omgeving is goed. Alleen Ford's downsizingsdrang inzake navigatieschermpjes kunnen we niet echt appreciëren. Zowel op het terrein als op de baan staat de Ranger zijn mannetje en achter het stuur lijken de typische onhebbelijkheden van het pick-up concept haast een zaak van het verleden. Alleen het verbruik herinnert ons aan de zwaarte van deze kloeke alleskunner. Ford belooft een gemiddelde dorst van 10,4l/100km voor onze met automaat uitgeruste testwagen, een waarde die nog niet gelogen blijkt ook.
Ook al vinden we het niet-aanbieden van een sper een misser van de Europese Ford-tak, toch zijn de superieure terreinwaardigheid, standaard veiligheidsvoorzieningen, het prettige rijgedrag en de comfortabele cabine redenen genoeg om deze Ranger te kronen tot onze favoriete pick-up van het moment. En hadden we al gezegd hoe leuk deze Wildtrak er uitziet?

Geef commentaar
comments by Disqus