Nog nooit eerder scoorde een SUV zo hoog op de EuroNCAP proeven als de Kuga. Wat het verschil maakte was de hoge, relatief zachte neus. Met uitstekende resultaten voor voetgangersveiligheid ging het gemiddelde voldoende ver de hoogte in om de concurrentie het nakijken te geven. En ook de standaarduitrusting is zeer compleet. Wat de plofkussens betreft tellen we zeven exemplaren. Een verklikkersysteem voor gordeldracht op de eerste en tweede zitrij wijzen je er op als je de driepuntsgordel (standaard voor alle zitplaatsen) niet gebruikt. De buitenste plaatsen zijn voorzien van Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes.
De elektronicawinkel omvat zoals tegenwoordig verplicht is ABS en stabiliteitscontrole. Dat laatste systeem is bovendien steeds voorzien van een paar regeltjes extra software die het in staat stelt een slingerende aanhangwagen te detecteren en op te vangen. Roll Stability Control wordt daaraan toegevoegd in het Titanium niveau: dit systeem beperkt het risico op een koprol.
In ruil voor € 1.275 wordt je Kuga bovendien uitgerust met een systeem dat bij lage snelheden zelf in de remmen duikt om een ongeluk te vermijden, een rijstrookassistent, dodehoekwaarschuwing en een snelle voorruitontdooiing. Ja, wat deze rubriek betreft worden de meeste concurrenten door de Kuga de les gespeld.