Vijf jaar en 300.000 geproduceerde eenheden later breidt Ford een vervolg aan haar suv-verhaal. Bij ons gekend als Kuga, maar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan introduceert de verkoper zijn koopwaar als Escape. De nieuwe Kuga moet, zoals dat in de huidige bedrijfspolitiek van het Blauwe Ovaal past, zonder enige modificatie waar ook ter wereld op de markt gebracht kunnen worden. Net als de Fiesta en Focus dus, en als we Ford's eigen verkoopscijfers mogen geloven, werpt deze werkwijze alvast zijn vruchten af.
Ford biedt twee motoren aan, een diesel en een benzine, en beide vallen te bestellen in twee vermogensversies. De 2.0 TDCi kost minimum € 27.750 in het Trend niveau, levert 136pk en drijft uitsluitend de voorwielen aan. Diezelfde krachtbron is ook met 4x4 te krijgen, wat eveneens kan gezegd worden van de163pk variant van datzelfde blok. Wie geen diesel lust, krijgt de 1.6i EcoBoost voorgesteld, eveneens verkrijgbaar als 2WD en 4WD variant. Omdat benzinerijders echter minder flexibiliteit verwachten (lijkt Ford te denken), is de 4x4 aandrijving dan wel zonder uitzondering verbonden met de 180pk sterke krachtbron en een zestrapsautomaat.
Niet dat de minst krachtige benzine, onze testwagen van week, slecht bedeeld werd overigens. 150pk levert het blok en € 25.250 bedraagt de instapprijs, terwijl de basisuitrusting heel behoorlijk is in het Trend niveau. Goed nieuws omdat het prijskaartje hiermee een beetje goedkoper is dan dat van de vorige Kuga. Maar de (royaler uitgeruste) Kuga is daarmee wel nog steeds een vierde duurder dan de basisversie van een Nissan Qashqai of Hyundai ix35.