Onder de kap ligt een 1.6l common-rail diesel die 105pk en 320Nm koppel op de voorwielen overbrengt. De centrale stelt de 1.370kg zware 500L in staat zich meer dan behoorlijk door de verkeersstroom te loodsen, maar mist - zeker met een volle bus - een duw bij de aansluiting. Na 11,8 tellen ploegen met de toch eerder stroef schakelende zesversnellingsbak staat er 100km/u op de teller, en wie wil kan tot 181km/u blijven doorgaan. Geruisloos is de vierpitter niet, en trilvrij evenmin. Ook blijven we allerminst gespaard van rol- en windgeluiden. Vooral ter hoogte van de A-stijl hoor je ze vliegen.
Een start/stop-systeem behoort tot de basisuitrusting en vijlt enkele kostbare deciliters van het verbruiksgemiddelde af. Fiat claimt een gemiddelde van 4,5l/100km, wat neerkomt op 117g/km CO2. Zoals steeds doe je daar best een schep bij - pakweg een liter - voor een realistisch resultaat.
Op de wendbaarheid wordt gekapitaliseerd door het stuur van weinig weerstand te voorzien. Het maakt het stadsleven makkelijker, maar veel stuurgevoel hoef je niet te verwachten. Beter in de smaak valt de prima afstelling van de simpele onderstelconstructie - een McPherson voortrein en een vervormbare dwarstraverse achteraan - waarbij opgewaardeerde frictiegevoelige dempers het comfortniveau op pijl houden terwijl de ophanging voldoende in- en uitslagmogelijkheden heeft om putten en bulten te verteren. Bovendien laat deze lichtvoetige Fiat zich relatief vlak de bocht in duwen.