Op enkele verwijzingen na is de familieband met de veel kleinere Cinquecento ver te zoeken. Ook zijn onderstel haalde onze testwagen elders vandaan. Terwijl de 500 bij de oude Panda heeft geleend, is de 500L met de basis van de Punto aan de haal gegaan. Hij is wel 7cm langer dan zijn donor en tikt af op 4,14m bij 1,78m, met een daklijn op 1,66m van de grond gemeten. Wij menen in de 500L vooral een brave tegenstander van de Mini Countryman in te herkennen. Voozien van de nodige dosis Italiaanse flair welteverstaan.
Zijn specifieke vorm laat vooral veel binnenruimte toe, wat je ook uit de cijfers kan afleiden. De moduleerbare koffer met verstelbare bodem slikt tussen 400 en 1.210 liter en verdraagt, met de verschuifbare 40/60 achterbank en de passagiersstoel neergeklapt, voorwerpen tot 2,40m in de lengte. De lage laaddrempel spreekt in zijn voordeel, maar de bijhorende handgreep werd om esthetische redenen amper hoger opgesteld. Niet geschikt bij rugklachten. Verscholen in de koffer ligt overigens een bandenherstelkit, door Fiat verkozen boven een reservewiel.