Fiats spirituele opvolger van de Multipla moet laatstgenoemde doen vergeten. Hij doet dat onder meer door Cinquecento in zijn naam te verwerken, hét succesnummer uit Turijn. De toevoeging 'L' staat voornamelijk voor 'Large' en de stelling klopt als we de binnenruimte onder de loep nemen. Deze kan je, afhankelijk van de stand van de zetels, vullen met 400 tot 1.210 liter bagage. Ook kan je er voorwerpen met een maximale lengte van 2,4m in kwijt en ligt de laaddrempel lekker laag. Al dient gezegd dat de handgreep van de kofferklep amper hoger werd geïnstalleerd. Een minpunt.
Over het interieur zijn de meningen verdeeld. Op gebied van materiaalkeuze en afwerking heeft het merk nog lessen te trekken, maar aan originaliteit geen gebrek in deze Fiat. Ook tellen we heel wat opbergmogelijkheden en geldt het immense panoramadak als een echte aanrader. Onderweg blijft de cabine weliswaar niet gespaard van rol-, wind- en motorgeluiden. Comfort wordt er tijdens de rit wel geboden, ook op minder kwalitatief asfalt.
Uit de 1.6 common-rail diesel wordt 105pk en 320Nm koppel vergaard. Naar honderd sprinten neemt een respectabele 11,8 seconden in beslag en ook het verbruik valt mee. Fiat heeft het over 4,5l/100km (117g/km CO2), een cijfer waar je in de praktijk best een liter bijtelt. Als het op sturen aankomt houdt de 500L het graag licht en luchtig. We hadden niets anders verwacht. Meer beeld van onze testauto is er zoals steeds in de fotospecial.