Natuurlijk is de CR-V net zo veilig als de andere versies. Voor de EuroNCAP was dat al voldoende voor de tegenwoordig meer en meer gebruikelijke quotering van vijf sterren. Zes airbags, ABS en stabiliteitscontrole zijn naast driepuntsgordels, hoofdsteunen en Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes een evidentie. Maar dat wil niet zeggen dat we er niets over te zeggen hebben. Zo moet je de middengordel achteraan nog steeds tegen het dak gaan zoeken. Een constructie waar we punten voor aftrekken.
Honda haalt die weer op door alle modellen van de CR-V te voorzien van TSA. Dat staat voor Trailer Stability Assist - een systeem dat een slingerende aanhangwagen detecteert en indien mogelijk weer in het gareel helpt.
Over de nog steeds erg feedbackloze stuurbekrachtiging zullen we het bij rijeigenschappen niet meer hebben. Dat ze in de veiligheidsrubriek opduikt heeft alles te maken met de functies die Honda aan het systeem gaf. Zo kan de stuurbekrachtiging nu onafhankelijk van de bestuurder kleine koerscorrecties doorvoeren. Zo stuurt de auto zelf bij als je onder- of overstuur zou krijgen of worden bij het remmen op een uitdagende ondergrond eveneens aanpassingen aan de stuurhoek gedaan om de koersvastheid te garanderen. Op papier lijkt dat briljant, maar je hebt als bestuurder nauwelijks in de gaten dat je eigenlijk tegen de grenzen van het aanvaardbare aanschurkt. U bent niet zo'n racepiloot, horen we u denken? Kan best zijn, maar ook dan is het als bestuurder nuttig om weten dat je ijzel, natte bladeren, diepe plassen, sneeuw of olie op de weg de stabiliteit in het gedrang brengen, niet?