We zouden kunnen zeggen dat met vierwielaandrijving op het offerblok, het SUV-concept verwatert. En dat doet het natuurlijk ook - een recente SUV is nauwelijks meer een middenklasser met een hogere bodemvrijheid. Maar de meeste klanten liggen er niet van wakker. Dat blijkt uit de verkoopscijfers van concurrenten die Honda vooraf gingen. Liefst 93% van de klanten van een Nissan Qashqai vind het voldoende als de voorwielen de koets voortslepen. Het schrappen van vierwielaandrijving heeft ook een zalvend effect. Omdat het minder weegt (toch gauw meer dan 50kg) voldoet een kleinere motor. In casu is dat de 120pk en 300Nm sterke 1.6 CDTi die we ook al kennen uit de Honda Civic. Die centrale weegt overigens ook nog eens 47kg minder dan de 2.2l, om de totale gewichtsbesparing op 116kg te brengen.
Om het verlies aan gewicht te compenseren werd de ophanging mild aangepast. Je zou kunnen stellen dat de koets een fractie dynamischer reageert, maar het comfortniveau blijft ongewijzigd hoog en vooral de demping van grote oneffenheden is uitstekend.
Met een top van 182km/u, een sprinttijd van 11.2 seconden en de in de vorige rubriek al aangehaalde stuurbekrachtiging tussen je bovenste tentakels, wordt je niet meteen meegezogen in een verhaal dat je als autoliefhebber op wolkjes doet lopen. Alles is correct, dat wel. Overtuiging vind je echter vooral in rationele eigenschappen. Zo is het verbruik gevoelig afgenomen. Met een opgegeven gemiddelde van 4,8l/100km (en een testverbruik van 6,4l) is de CR-V op papier alvast één van de zuinigste uit z'n klasse. En voor u zegt dat u daar niet aan heeft - op de overeenkomstige relatief lage CO2-emissie van 119gr/km wordt in Vlaanderen alvast het taxatieniveau afgestemd.