Dat het SUV-segment meer en meer raakvlakken vertoont met dat van de gezinswagens, had Honda al in de gaten. Daarom werd de CR-V bij de generatiewissel afgelopen jaar nauwelijks groter, en zelfs een stuk lager. Maar terwijl voorwielaandrijving bij sommige concurrenten tot 90% van de verkoop uitmaakt, deed de Japanner steeds beroep op integraalaandrijving. Tot Honda enkele maanden geleden de voorwielaangedreven benzine op de markt bracht. In ons land zit daar niemand op te wachten, maar deze voorwielaangedreven 1.6 CDTi die vanaf november 2013 te koop zal zijn, zou wel potten kunnen breken. Met een verbruiksgemiddelde van 4,8l/100km en een CO2-uitstoot van 119gr/km is die in Vlaanderen alvast fiscaal interessant. Gelukkig, want de instapper kost toch algauw € 24.999.
In het SUV-segment beloeren de constructeurs elkaar zo mogelijk nog meer dan in andere segmenten. En dat is niet altijd goed nieuws voor de consument, omdat het leidt tot nogal wat middelmaat. Zo zal je van het interieur van de CR-V niet wild worden, ook al is het erg ruim (met 589l koffervolume) en comfortabel. De prestaties (een top van 182km/u en 11,2 seconden voor de honderdsprint) volstaan, zonder meer. Gelukkig pakt de CR-V wel uit met een uitstekende demping. Rationeel kan je er weinig tegen inbrengen, maar de X-factor waarover de eerste generaties beschikten? Die is er nu wel uit ontwikkeld... Meer beeld is er in de fotospecial.