Het in- en exterieur bespreken van een Subaru is altijd een beetje zoals een dansoefening op een slappe koord. Links en rechts van de vaak nagestreefde gulden middenweg kiest Subaru vaak op een eigenzinnige manier voor alternatieve oplossingen voor soms heel banale problemen. En soms smaken we die, maar soms ook niet. Heel anders leest deze rubriek echter, want als het op rijgedrag aankomt heeft Subaru zelden van iemand lessen te krijgen. Dat komt in de eerste plaats door het altijd standaard gemonteerde symmetrische aandrijfsysteem dat alle vier de wielen bedient, maar ter gelegenheid van de introductie van deze nieuwe Outback is er nog ander nieuws te melden.
En dat is evenmin de beschikbaarheid van een boxerdiesel, want de horizontale tweeliter, uniek in zijn soort, werd al in 2008 gecommercialiseerd. De fantastische viercilinder staat nog steeds garant voor 150pk en een breed beschikbaar koppel van maximaal 350Nm. Het blok werd op verschillende plaatsen verbeterd met het oog op minder trillingen bij hoge toeren en een getemperde dorst. Maar het echte nieuws zit hem in de versnellingsbak: voortaan kan de dieselboxer eveneens gekoppeld worden aan een Lineartronic CVT-automaat.
Als liefhebbers van het rijden om het rijden, zijn we per definitie koele minnaars van Continu Variabele Transmissies. Want alhoewel ze (in theorie) traploos het ideale motortoerental selecteren in functie van de gevraagde prestaties en dit tegelijkertijd met het oog op een zo gunstig mogelijk verbruik, zorgen ze daarbij voor een wat vreemde rijbeleving en een monotoon, niet bij de acceleratie samengaand motorgeluid. Anders dan bij schreeuwerige benzines echter pikt het beresterke koppel van de boxerdiesel erg vroeg op en is het toerentalbereik eerder beperkt, waardoor de auditieve nadelen sterk verminderd worden. Als je er bovendien echt de zweep oplegt, kan de automaat ofwel zes ofwel acht versnellingen simuleren en dit in functie van de geselecteerde modus. Laat je de automaat zijn ding doen, blijft het meerverbruik verwaarloosbaar ten opzichte van een manuele bak en zoals vanouds zijn de cijfers die Subaru ter zake publiceert, niet afkomstig van één of andere ecologische droomfabriek maar daadwerkelijk realistisch.