Klanten die weke knieën krijgen bij het aanschouwen van een Volvo XC70 of een Audi A4 Allroad Quattro zouden ook lichtjes opgewonden moeten raken van de Outback, zo vindt Subaru althans zelf. Deze break met bewezen terreinkwaliteiten op basis van de Legacy is er al van in 1996 bij, waardoor je zonder verpinken kan spreken van één van de grondleggers van de huidige crossover-manie. Ga je gelijkaardige uitrustingsniveau's vergelijken, dan maakt de aanschaf van een Outback je een pak minder arm dan eerstgenoemde Duitser of Zweed.
En toch is de Outback een eerder zeldzame verschijning op 's lands wegen, terwijl België toch wel een beetje het mekka is der grote gezinsbreak. Ligt het aan het wat fletse voorkomen? Of zijn alle toeters en bellen die Subaru vanaf het instapniveau mee levert, verantwoordelijk voor een hoogdrempelige instapprijs? Zoals altijd zijn we er om dergelijke fundamentele vragen tot op het bot uit te spitten.