De Outback is een grote auto. Daarmee weet je natuurlijk nog niet veel, maar als we je vertellen dat Subaru er een erezaak van maakt om haar voertuigen kleiner te doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn enerzijds, en dat een parallel geparkeerde Volvo XC60 zelfs kleiner uitvalt dan deze Japanner anderzijds, dan weet je wel waar we op doelen. Ten opzichte van generatie vier die in 2009 verscheen, groeide de nieuweling met 1,5cm in de lengte (voortaan 4,79cm). Het dak kwam dan weer een halve centimeter lager tegen het asfalt te liggen, terwijl de bodemvrijheid onveranderd 20cm op laat meten.
Die beperkte groeispurt leverde dankzij nog een hoop andere aanpassingen aan het interieur wel flink wat meer ruimte op binnenin. De hoofdruimte gaat 4cm in de plus en tussen de twee zetelrijen is voortaan zelfs 6,2cm meer plaats. Ook de koffer wordt groter, voortaan huisvest hij maximaal 526 liter.
Uiterlijk werd eveneens één en ander aangepast: een nieuwe voorbumper, gewijzigde mistlampen en aangepaste grille en koplampen moeten de Outback een stoerder voorkomen geven. Subaru heeft geen benijdenswaardige geschiedenis als het op de creatie van oogstrelende automobielen aankomt, maar de laatste tijd stelden we met de BRZ, XV en de nieuwe Forester toch enige beterschap vast. Deze facelift van de Outback echter kan ons maar moeilijk bekoren: de vorige generatie was knapper, punt.