Het blijft een haat-liefde verhouding, Subaru en Auto55. Aan de ene kant kan je niet anders dan bewondering opbrengen voor de rechtlijnige koers die de kleine Japanse constructeur aanhoudt, waarbij er geen enkele twijfel bestaat over het doel: wagens bouwen die hun polyvalente look in de praktijk waar weten te maken, en waarbij rijplezier en een symmetrische, quasi perfecte 4x4 architectuur duidelijk de prioriteit genieten in het lastenboek boven esthetiek. Aan de andere kant wil je weten wie er aan het hoofd van de afdeling Vormgeving staat en hem of haar prompt een C4 opsturen met je welgemeende groeten. Zouden het in- en exterieur met nog minder fantasie zijn uitgewerkt, dan kon je er wellicht zo doorheen kijken.
En die vooroordelen zien zich opnieuw bevestigd in deze nieuwe Outback. Een beetje groter en binnenin stukken ruimer dan de vorige, minstens even capabel, en uiteraard verkrijgbaar met Subaru's weergaloze boxerdiesel. Die vanaf nu zelfs te verkrijgen is met een volledig herziene cvt-bak, dewelke een geslaagde entree maakt omwille van zijn discretie, doeltreffendheid en zuinigheid. En natuurlijk staat de Outback ook nu weer op Subaru's bijzonder goed uitgebalanceerde onderstel, waarbij de constructeur als geen ander oog heeft voor het ideale zwaartepunt, standaard vierwielaandrijving levert waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt en de bestuurder een rijgedrag schenkt dat een hoop hatchbacks het nakijken geeft.
Maar het koetswerk, en dan hebben we het over de stijl en de elegantie ervan, gaat er niet op vooruit. Lelijk is de Outback natuurlijk niet, maar parkeer hem naast de geviseerde Audi A4 Allroad Quattro, VW Passat Alltrack, Peugeot 508 RXH en diens soortgenoten en je begrijpt meteen wat we bedoelen. Dezelfde opmerking gaat op voor het interieur: ergonomisch is er weinig of niets verkeerd te bedenken, maar voor een hedendaagse portie Europese flair moet je elders winkelen. Zelfs met alle toeters en bellen gemonteerd - en gezien de royale standaarduitrusting heb je ook wat dat betreft niet te klagen - kan de Outback niet met eerdergenoemde concurrenten wedijveren.
Anderzijds eindigt de prijslijst van de Outback met € 41.795 waar die van een gelijkaardige premiumduitser begint. En zo wordt de keuze voor deze Subaru allicht eentje van het hoofd, en niet van het hart. Tot je de sleutel omdraait ... en ontdekt dat deze Outback eigenlijk alles kan en het nog leuk vindt ook. De grijns die deze ontdekking op je smoelwerk tovert, zet het misschien allemaal weer in perspectief.