Eén van de grootste uitdagingen bij het ontwerpen van een bestelwagen schuilt in het feit dat je een voertuig moet ontwikkelen dat presteert bij hoge belasting en belading, maar niet als een kikker over de weg stuitert als de chauffeur na zijn dagtaak zonder lading terugrijdt naar het hoofdkwartier. Net als bij het interieur is op dit vlak enorm veel vooruitgang geboekt. De 2 ton wegende NV400 rijdt zowel leeg als volgeladen haast even voorspelbaar en vertrouwd als een normale personenwagen. Maar net als zijn collega-grootvervoerders heeft hij te lijden onder een hardnekkige zijwind, en dien je rekening te houden met verlengde remafstanden. Tot zover geen nieuwe informatie voor de doorwinterde bestelwagenchauffeur.
Interessanter is te weten dat alle NV400 Crew Vans, net zoals de broers bij Renault en Opel, aangedreven worden op de voorwielen. Ook de wagens (afgeleid van) de Fiat doen dat, in tegenstelling tot de Mercedes Sprinter en tweelingbroer VW LT. De meningen zijn verdeeld over het ideale type aandrijving in dit segment, en persoonlijk hebben we liever een duwer dan een trekker, de lengte van het gevaarte in acht genomen. En dan vooral als je er nog een aanhangwagen plant achter te hangen, en zo nu en dan eens een stevige bergop of wat mulle ondergrond op het menu durft zetten. Nu goed, de Nissan stuurt alle paarden naar de voorwielen en nooit hebben we dat tijdens onze testweek als een probleem ervaren.
Wel noteerden we enkele opmerkingen bij de 2.3 dCi. Op zich voldoet de krachtbron prima: hij werkt discreet, soepel en met een gemiddeld verbruik (geladen) van zo'n 10l/100km is de dorst helemaal conform met de concurrentie. Alleen blies hij ons niet van onze sokkel met z'n acceleraties, noch hernemingen of klimvermogen. Het gaat vooruit, dat wel, maar niet bijzonder goed zoals dat heet. Je zou misschien denken dat dit volstrekt normaal is bij zo'n grote bestelwagen, maar een Mercedes Sprinter met evenveel paardenkracht komt een stuk kwieker voor de dag zonder daarbij per sé meer te drinken. Allicht schuilt het geheim in de versnellingsbakverhoudingen. En deze informatie is bovendien relevant omdat wij de baan deden met de 150pk (350Nm) variant, de sterkste van drie variaties van hetzelfde blok. Je kan ook kiezen voor 100pk (285Nm) of 125pk (310Nm), maar dat raden we dus niet aan. Temeer daar het prijsverschil niet zo bijzonder groot is: tussen de 125 en 150pk zit zo'n € 800.