In een tijdperk waarin iedere bestuurder zo nodig hoger wil zitten dan de chauffeur in de wagen naast hem of haar, is plaats nemen in de NV400 een hele verademing. Prinsheerlijk zit je op de comfortabele stoel, een eind uit torend boven het gepeupel in de kleine koekendozen en niet eens zo heel veel lager als de stoere truckers die je, gelet op zijn MTM van 3,5t, op de snelweg nog altijd het nakijken mag geven. Goed, een grote bestelwagen koop je uiteraard niet om hoger te zitten, maar we vinden het altijd wel prettig - en zo ook onze passagiers - om getrakteerd te worden op een royaal uitzicht op de omgeving. Je kijkt over alles, wagens en afsluitinging incluis, en iedereen heen en dat is fijn.
Van die passagiers gesproken: ver achter ons ligt de tijd waarin medereizigers in een bestelwagen zich afvroegen of het veiligheids- en comfortniveau wel aan de wettelijke normen voldoet. Wie zijn legertijd nog heeft gedaan en menig traject achterin de laadbak van een MAN heeft meegemaakt, weet wat we bedoelen. Tegenwoordig hebben passagiers in moderne bestelwagens geenszins te klagen. Meer zelfs, de gebruikte materialen en de aangeboden snufjes zitten op het niveau van menig (instap)gezinswagen, met als bijkomende bonus bijzonder veel bewegingsvrijheid. Achteraan is werkelijk plaats voor vier volwassenen, vooraan kunnen twee passagiers postvatten maar als je de middelste stoel neerklapt levert je dat een handig, draaibaar tafeltje op.
De Nissan is onderhuids een Renault en dat toont zich in het interieur. De typische bekledingen, interfaces en spitsvondige opbergmogelijkheden worden allemaal overgenomen. Je gaat onbewust op zoek naar dat ene plekje waar de fabrieksarbeiders per abuis een verkeerde merkbadge hebben gekleefd. Standaard krijgt de Crew Van in het Pro niveau al zaken als klimaatregeling, radio-cd met usb en bluetooth, elektrische ruiten, een snelheidsregelaar en elektrische spiegels mee. Optima voegt daar als voornaamste toevoeging in deze rubriek automatische ontsteking van de lichten en activatie van de ruitenwissers aan toe, net als ruiten in de achterdeuren. Business tenslotte komt met 270° openende achterdeuren met ruiten, automatische klimaatregeling, het Nissan Connect navigatiesysteem op basis van TomTom (waarvan het scherm aan het plafond hangt, wat handiger is dan het lijkt) en een achteruitrijcamera.