Zelden passeert een onvervalste, fabrieksklare dubbele cabine de revue op Auto55, en al helemaal uitzonderlijk wordt het als het testonderwerp meer dan zes meter lang en haast twee en een halve meter hoog is. Nissan stuurde ons op pad met de NV400 Crew Van, een zevenzitter met een groot, afgescheiden bagageruim die in de eerste plaats aast op de fondsen van een projectteam met een hoop te vervoeren uitrusting.
In zekere zin zou onze redactie dus evengoed in aanmerking komen. En zelfs particulieren met een uit de hand gelopen hobby en dito gezinsgrootte zijn mogelijk geïnteresseerd, zeker gelet op de fiscale voordelen die een lichte vrachtwagen nog altijd in ons land geniet. Laten we eens kijken in welke omstandigheden de grote bestelwagen zijn troeven uit kan spelen en of de forse afmetingen misschien ook wel nadelen met zich meebrengen.
De goedkoopste NV400, een neefje van Renault's Master en Opel's Movano kost minimaal € 26.922 in het Intro uitvoeringsniveau. Maar met de kleinste lengte (L1 = 5048mm) en hoogte (H1 = 2303mm) die beschikbaar zijn in het gamma, vinden we geen vergelijkbaar model in de Crew Van reeks. De eerste Crew Van in de prijslijst pronkt meteen met het tweede van vier mogelijke uitrustingsniveaus, namelijk Pro, en wordt altijd in de grootst beschikbare hoogte gebouwd (H2 = 2499mm). Dan staat al gauw € 33.154 op het prijskaartje, zo'n € 2.600 meer dan op een gelijkaardige versie met drie zitplaatsen. Een correcte meerprijs dus voor een ombouw tot dubbele cabine.