Zoals bij de grotere broers in het C-segment wordt vierwielaandrijving hoe langer hoe meer een zelden overwogen optie. Het mag dan ook niet verwonderen dat de nieuwe lichting compacte suv's dergelijke aandrijving vaker wel dan niet simpelweg compleet links laat liggen. De 2008 heeft bijgevolg geen terreinambities; Alhoewel je met de aangepaste regeling van de stabiliteitscontrole, via een draaiwiel voorzien van pictogrammen op de middenconsole, en geschikt rubber rond de velgen allicht een aardig stuk verder vooruit kunt komen in mul terrein dan menig concurrent. We concentreren ons zuiver op de rij-ervaring op het verharde, en die valt ons erg goed mee.
Net als bij de 208 (waarop de 2008 is gebaseerd) vond Peugeot alweer een mooie balans in het onderstel en de stuureigenschappen zonder beroep te moeten doen op ingewikkelde en dure technologie. McPhersons maken de dienst uit voor- en een torsie-as achteraan, en het stuur is zoals dat vandaag hoort elektronisch bekrachtigd. Voorwaar geen recept om flink mee uit te halen als het traject de adrenaline prikkelt, maar de praktijk wijst enigszins anders uit. Het kleine stuurtje kan de steriliteit en het gebrek aan feedback die nog steeds eigen is aan dit type bekrachtiging immers voor een groot stuk doen vergeten dankzij een precieze aansturing van de voortrein en een mooie weerstandsopbouw. Het comfort aan boord is zoals verwacht nadrukkelijk aanwezig, terwijl een wat sportiever ingestelde bestuurder niet op zijn honger hoeft te blijven zitten. Mooi zo.
Peugeot biedt twee benzines aan, een 1.2 en een 1.6, naast drie zelfontbranders. De kleinste van die bende, een 1.4 Hdi, staat garant voor 68pk en is met een honderdspurt van 14,9s de traagste sprinter. Onze testwagen, de 1.6 e-HDi, kost net geen € 1.000 meer maar doet wel op alle vlakken beter. Niet alleen de topsnelheid en de sprint van 0 naar 100km zijn gevoelig beter (die laatste werkt hij af in 11,5s), hij doet dat zonder het normverbruik te doen stijgen (4,0l/100km) en de CO2 uitstoot blijft eveneens quasi onaangeroerd (103g CO2/km). Wij ervoeren de 1.6 als een prima maatje voor het onderstel, gelet ook op het relatief lage leeggewicht van 1,3 ton, en tekenden een reëel verbruik van 5,3l/100km. En dat is lang niet slecht voor een hoogpoter. Enkel de 1.6 e-HDi met gerobotiseerde zesbak doet (op papier) beter met een CO2 uitstoot van amper 98g CO2/km, maar we hebben op de redactie afgesproken dat we het over dat irritant onding van een automaat niet meer zouden hebben, dus bij deze. Er is ook een versie van dezelfde motor beschikbaar met 115pk, maar we hebben niet meteen het gevoel dat die nog eens een meerkost van € 1.100 verantwoordt.