Die onbestaande terreincapaciteiten in acht genomen prijzen we ons gelukkig dat Peugeot niet overdreef met nutteloze kunststof beschermstukken of bodemplaten. Desondanks ziet de 2008 er behoorlijk stoer en stevig uit, mede dankzij de prominente grille, de grote glaspartijen en de gespierde flanken. De wagen ziet er bovendien stukken groter uit dan de 4,16m die hij lang is doen vermoeden. Iets wat we ook beamen in het interieur. Met dank aan de knapste leeuwenlichtblokken in jaren en de subtiele chromen strips in de voor- en achterpartij komt de 2008 bijzonder matuur voor de dag. Zonder, we benadrukken het nogmaals, de indruk te willen geven een modderlawine te kunnen bedwingen.
Bekijken we de 1,57m hoge 2008 wat meer in detail, dan vallen de vele plooien en holtes in het koetswerk op. Zowel door hun aanwezigheid, als door hun subtiliteit trouwens. Zowel de motorkap kreeg een knappe welving, eentje die ook in het dak terug te vinden is. Aldaar ontdekken we een tweede eigenaardigheid: de dakstijl klimt achter de voorste portieren enkele centimeters omhoog waardoor het dak er daadwerkelijk een stukje hoger van de grond komt dan vooraan. Dit komt de hoofdruimte voor de achterbank ten goede, en omdat Peugeot de knik als het ware verstopte door hem met een verchroomd biesje te accentueren, verstoort de geknakte lijn het zijprofiel in het geheel niet.
De grote kofferklep snijdt erg laag in, wat toeliet de laaddrempel naar beneden te halen. Je krijgt er tot 360 liter in weggestouwd met de achterbank rechtop, wat zonder meer correct te noemen valt. Bij ons testmodel tenslotte smaakten we het panoramische glazen dak met blauwe sfeerverlichting in de zijgeleiders, een optie die tussen € 480 en € 550 kost afhankelijk van het uitrustingsniveau.